Elmia ’14 *uppdaterat*

Custom

Tänkte börja inlägget om årets upplaga av Bilsport Performance & Custom Motor Show med lite bilder på några av mina favoriter från mässan. Det var dock inte så många, men i vanlig ordning så har John D’Agostino plockat med sig en underbar skapelse från USA.

LaSupra

LaSupra är ju ett exempel på vad som kan ske när tankar om funktion skapar en fantastisk form. Föll direkt för den när jag först fick nys om den via Speedhunters: http://www.speedhunters.com/2013/06/epic-lancia/

GT86 2JZ

GT86 eller vad man nu vill kalla den beroende på marknad har ju blivit rejält populär inom drifting och bland entusiaster i stort. Detta norska bygge är fränt som fasen, även om den Scion Tc som Fredrik använder för att tävla i Formula Drift i USA är fränare i mitt tycke.

Amazon

Amazon med Skyline-drivlina och turbomatad BMW V8… Udda kombination, fränt resultat!

Ferrari

Fastnade vid denna Ferrari-kaross enbart för att beundra hantverket. Den är i handknackad aluminium och ser knappt ut att behöva spackel innan lack. Det krävs skicklighet, tålamod och tid för att skapa något i denna klass.

S1

Grupp B-monstrens attraktionskraft avtar inte med åren. Jag skulle göra onämnbara sasker för att få prova den i 10 minuter. Stog i utställningen om Stig ”Mäster” Blomqvist’s rallykarriär.

Woken

Man kan inte annat än fascineras av Woken. Ett sjukt bygge som man inte kan uppskatta ordentligt utan att gå ett par varv runt den och verkligen titta på hur allt är byggt.

BMW V10

Känns som att BMW V10 börjar bli vanligare och vanligare i olika byggen.

Mässan som sådan då? Nja… Visst fanns det en del fränt att kika på, men det var bara ett ytterst fåtal byggen som verkligen gjorde en intresserad så börjar man fundera på om det var värt att åka ner. Lägg därtill en del bilar som var bedrövligt lackade eller som av olika anledningar kändes felplacerade. Känslan var också att besökarantalet sjunkit sedan jag var ner sist, har dock inga siffror på det i skrivande stund. Sen verkar det ha varit färre utställare i år. E-hallen var ju till viss del tom och den del som användes vart till för barn att köra el-bilar i. Förr har man ju haft temabilar och utställare där inne. I vanlig ordning frestas jag att säga så har utställare raljerat över prisutdelningen och hur den går till. Och med konstiga klasser och besynnerlig bedömning så är det inte så konstigt.

Men tycka vad man vill om mässan i sig – den är fortfarande det inofficiella startskottet för säsongen. Så nu är det dags att börja putsa och planera inför sommarens träffar. Nästa punkt i schemat för min del är på hemmaplan första helgen i maj då det är utställning i arenan i år igen. Får väl se om det blir en uppryckning från förra året.

Uppdatering: Fler bilder finns på min sida på garaget om du klickar här.